Top Header Kerian Content ms

p

Tel: 05 716 1963 Faks: 05 716 2399

e
HOME

PEJABAT DAERAH DAN TANAH KERIAN

Menu Kerian 3rd Level Content ms

Breadcrumb

SoalanLazimKerian Content ms

SOALAN LAZIM


 

Sebarang pertanyaan atau aduan awam mengenai Pentadbiran Tanah mohon diajukan melalui
Sistem Aduan Awam (e-Aduan) atau hubungi kami di talian 05 716 1963

 

Sebarang maklumbalas atau komen yang berkaitan dengan ketidakfungsian PORTAL RASMI atau isi-isu lain
yang berkaitan dengan agensi mohon diajukan di Maklumbalas/Komen atau emel kepada
pdtkerian[at]perak.gov.my

 

Pejabat Daerah Dan Tanah Kerian,
Jalan Pejabat,
34200 Parit Buntar,
Perak Darul Ridzuan.
Telefon: 05 716 1963
Fax: 05 716 2399

Jawapan: Borang Permohonan boleh didapati dimana-mana kaunter Bahagian Perumahan Awam Pejabat Daerah atau di Ibu Pejabat Bahagian Perumahan Awam, Pejabat SUK , Perak dengan harga RM 2.00 setiap satu.

Jawapan: Borang permohonan hendaklah diisi dengan lengkap dan disertakan sekeping gambar pemohon, salinan kad pengenalan , sijil nikah permohonan dan isteri , sijil kelahiran anak-anak dan slip / pengesahan pendapatan dari majikan. Semua salinan tersebut hendaklah disahkan.

Jawapan:Borang yang telah lengkap diisi hendaklah di hantar kemana-mana Pejabat Daerah dalam Negeri Perak atau di Bahagian Perumahan Awam, Pejabat Setiausaha Kerajaan, Negeri Perak, Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab, Ipoh.

Jawapan: Setiap pemohon yang layak akan dipanggil untuk menghadiri temuduga di Bahagian perumahan Awam, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri. Bagi pemohon yang layak memiliki rumah akan ditawarkan sebuah rumah awam dan mereka akan menandatangani satu perjanjian di antara pembeli dengan pihak SUK Negeri.

Jawapan: Setiap pemilik Rumah Awam yang ingin menyelesaikan baki hendaklah membuat permohonan di Bahagian Perumahan Awam, Pejabat Daerah. Permohonan akan diproses dalam masa 1 bulan selepas mendapat surat kelulusan dari Pejabat SUK Negeri.Pemohon hendaklah menyelesaikan baki rumah tersebut dalam tempoh yang telah ditetapkan.

Jawapan: Geran akan dikeluarkan oleh Bahagian Perumahan Awam, Pejabat SUK Negeri dalam tempoh 1-2 bulan dari tarikh selesai bayaran.

Jawapan: Bayaran ansuran Rumah Awam boleh dibuat dimana-mana kaunter Bahagian Perumahan Awam di setiap daerah dalam Negeri Perak..

Jawapan:Borang pindahmilik (14A) boleh dibeli di mana-mana kaunter Pejabat Tanah dengan harga RM 3.00 sahaja.

Jawapan:Borang 14A perlu diisikan dengan nama penuh (seperti dalam kad pengenalan), No. K/P, taraf warganegara dan alamat terkini, di ruangan pemberi milik dan penerima milik. Ia perlu ditandatangani di hadapan, mana-mana Pentadbir Tanah atau Peguam yang dilantik. Bagi kes kawasan rizab melayu, borang hanya boleh ditandatangani di hadapan Pentadbir Tanah sahaja.

Jawapan: Borang 14A yang telah ditandatangani dan dibuat penyaksian, hendaklah didaftarkan dalam tempoh 3 bulan dari tarikh penyaksian .

Jawapan: Denda lewat akan dikenakan sebanyak RM 50.00 ubagi setiap 3 bulan dan begitulah seterusnya.

Jawapan: Pembahagian syer boleh dilakukan tanpa mengambil kira keluasan tanah , tetapi pembahagian tanah tidak boleh dilakukan jika tanah yang hendak dibahagikan tidak cukup se ekar bagi setiap penerima kecuali bagi tanah bangunan.

Jawapan:Boleh, dengan syarat mendapat kelulusan bagi sekatan tersebut.

Jawapan: Nama pemilik asal tidak semestinya adalah nama yang tertera di bil cukai tanah. Maklumat dikemaskini berdasarkan pembayaran terdahulu.

Jawapan: Proses bayaran di bawah peruntukkan negeri akan dimasukkan dalam akaun kontraktor / pembekal oleh Bendahari , SUK melalui sistem SPEKS setelah peringkat terakhir pemprosesan baucer siap..

Jawapan: Kerja-kerja / projek-projek yang ada di Bahagian Pembangunan Luar Bandar ditawarkan kepada kontraktor secara undian dan sebutharga. Setiap kontraktor dikehendaki mendaftar terlebih dahulu dengan pihak PLB.

Jawapan: Pemilik Tanah Berdaftar boleh mendapatkan Bil Hasil Tanah di mana-mana Pejabat Daerah & Tanah Negeri Perak dengan mengemukakan maklumat seperti Nombor Hakmilik dan Nombor Lot.

Jawapan: Tarikh akhir bayaran cukai tanah ialah pada 31 Mei tiap-tiap tahun.

Jawapan: Cukai tanah wajib dijelaskan dan sekiranya tuan/puan tidak menerima bil cukai tanah, adalah menjadi tanggungjawab tuan/puan untuk hadir ke mana-mana Pejabat Tanah berhampiran memohon bil tersebut hanya melalui no. Lot dan geran.

Jawapan: Sila maklumkan kepada Pejabat Tanah berkenaan.

 

 

 

 

 

 



splask faq content

floating menu kerian content v1 ms

 

Footer ms