Piagam Pelanggan - PDT Bagan Datuk
![]() |
Tel: 05 646 6405 |
![]() |
pdtbagandatuk[at]perak.gov.my |
HOME
PEJABAT DAERAH DAN TANAH BAGAN DATUK
PIAGAM PELANGGAN
Bahagian Khidmat Pengurusan
Memberi jawapan dalam masa 14 hari ke atas setiap aduan yang dikemukakan oleh orang ramai.
Menyediakan dan memproses baucar bayaran kepada pembekal/kontraktor dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja daripada tarikh tuntutan yang telah lengkap diterima.
Menyelesaikan permohonan semua lesen hiburan awam, pusat hiburan keluarga dan eksais di dalam tempoh 4 minggu.
Menyediakan dokumen perkhidmatan dan pengesahan perjawatan di mana semua dokumen yang lengkap akan dikemukakan kepada Bahagian Pengurusan Sumber Manusia SUK Perak di dalam tempoh 7 hari bekerja setelah memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan.
Bahagian Pembangunan Luar Bandar
Mengadakan Mesyuarat Jawatankuasa Tindakan Daerah (JKTD) secara berkala setiap bulan.
Menyediakan minit-minit mesyuarat utama yang dikendalikan oleh PLB dengan lengkap, tepat dan diedarkan dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja.
Menyelaras program-program pembasmian kemiskinan melalui Mesyuarat Jawatankuasa Focus Group Daerah (FGD) setiap bulan.
Menyelaras projek-projek pembangunan daerah pada setiap tahun.
Mengadakan Mesyuarat Jawatankuasa Khas menimbang dan menyetujui terima sebutharga daerah setiap bulan (mengikut keperluan) atau bagi kes-kes segera dalam tempoh tiga (3) hari bekerja selepas menerima kertas perakuan.
Menyediakan perincian kerja dalam tempoh tiga (3) hari bekerja selepas lawatan tapak.
Mengesahkan projek siap dalam tempoh tiga (3) hari bekerja selepas tuntutan lengkap diterima.
Menyediakan baucar bayaran peruntukan (perkhidmatan pembekal / kontraktor) dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja daripada tarikh tuntutan lengkap diterima.
Memberi jawapan dalam masa empat belas (14) hari ke atas setiap aduan yang dikemukakan oleh orang ramai.
Bahagian Pengurusan Tanah (Unit Hasil Dan Pendaftaran)
Memastikan bil – bil cukai tanah dihantar kepada pemilik tanah sebelum 1 Januari setiap tahun.
Mendaftarkan hakmilik sementara tanah.
Mendaftarkan perserahan urusniaga dan bukan urusniaga dalam tempoh 24 jam bagi setiap satu perserahan
Mengeluarkan sijil carian rasmi dalam tempoh satu (1) hari bekerja bagi setiap satu sijil.
Memproses permohonan Pihak Berkuasa Negeri untuk pindahmilik / gadaian dalam tempoh empat belas (14) hari.
Bahagian Pengurusan Tanah (Unit Pelupusan Dan Pembangunan Tanah)
Memproses permohonan pemberimilikan tanah kerajaan dalam tempoh 12 bulan.
Memproses permohonan lanjut tempoh pajakan dalam tempoh 9 bulan.
Memproses permohonan Lesen Pendudukan Sementara (LPS) dalam tempoh 9 bulan.
Memproses permohonan permit bahan batuan dalam tempoh 1 bulan.
Memproses permohonan perizaban tanah kerajaan dalam tempoh 12 bulan.
Memproses permohonan skim perumahan/industri di atas tanah kerajaan dalam tempoh 12 bulan.
Bahagian Penguatkuasaan Dan Teknikal
Menjalankan sisatan tanah bersama pelanggan dalam tempoh empat belas (14) hari setelah menerima fail pelanggan.
Menyediakan permohonan ukur bagi tujuan pengeluaran milik kekal dalam tempoh tujuh (7) hari.
Mengambil tindakan asas aduan-aduan orang ramai berkaitan pencerobohan tanah kerajaan dan pemindahan bahan batu tanpa izin dengan serta merta.
Menyelesaikan pertikaian sempadan tanah dengan segera.
Memberi khidmat nasihat berhubung perundangan tanah dengan segera.
Membantu pelanggan mendapatkan keterangan hakmilik dengan serta-merta.
Membantu pelanggan bagi urusan pembelian tanah dengan serta merta.
PERKHIDMATAN
PERKHIDMATAN