Pentadbiran Daerah - PDT Ipoh
![]() |
Tel: 05 527 5875 / 5811 Faks: 05 527 5706 |
![]() |
pdtipoh[at]perak.gov.my |
HOME
PEJABAT DAERAH DAN TANAH KINTA, IPOH
PENTADBIRAN DAERAH
KHIDMAT PENGURUSAN
Menyediakan anggaran Belanjawan dan segala laporan kewangan
PENTADBIRAN AM DAN KEWANGAN
Melaksanakan kerja-kerja berkaitan pentadbiran am dan kewangan.
Kutipan bayaran ansuran rumah awam kerajaan.
Kutipan duti bagi pelbagai suratcara.
Kutipan bayaran sewa bangunan kediaman kerajaan.
Melaksanakan dan menyelaras majlis rasmi di peringkat daerah kecil.
FUNGSI BAHAGIAN PENTADBIRAN DAN KEWANGAN
Bekalan dan Perkhidmatan dibayar dan dijelaskan kepada pembekal mengikut peraturan dalam arahan perbendaharaan.
Menguruskan hal-hal kewangan dan pentadbiran pejabat.
Mewujudkan kakitangan yang berdisiplin, memupuk semangat kerjasama dan persefahaman di dalam serta di luar organisasi.
Merancang dan mengatur latihan bagi keseluruhan kakitangan untuk meningkatkan prestasi perkhidmatan dan kecekapan.
Menentukan semua bil-bil.
Melaksanakan program yang berkaitan dengan kutipan Ansuran Rumah Awam, Penyata Hasil Am dan Bayaran Pencen Bekas Perajurit.
Memproses dan menentukan semua bayaran gaji, elaun-elaun dan lain-lain tuntutan yang layak dituntut dan diterima dalam tempoh yang ditetapkan.
UNIT KEWANGAN
Mengawal perbelanjaan dan peruntukan serta menjawab segala teguran daripada pihak AUDIT, Perbendaharaan, Y.B Kewangan Negeri, dan lain-lain.
UNIT PENTADBIRAN AM
Memproses Permohonan Lesen seperti Lesen Menduduki Sementara dan Lesen Permit Bahan Batu.
Sebagai Urusetia perayaan-perayaan Daerah & Negeri.
Memproses Permohonan Lesen Hiburan.
Mengurus sambutan bagi majlis Rasmi Kerjaan Peringkat Negeri dan Daerah serta Lawatan Rasmi DiRaja dan Orang-Orang Kenamaan.
Mengurus dan memproses surat-menyurat dan fail.
UNIT PERKHIDMATAN
Mengurus segala hal ehwal perjawatan, persaraan, peperiksaan, kursus, cuti, tatatertib, latihan dalam perkhidmatan dan lain-lain yang berkaitan.
Unit Hasil.
Menerima bayaran serta mengeluarkan lesen/resit mengikut jenis aktiviti.
Menerima dan mengutip ansuran Rancangan Perumahan Awam.
Mengemaskini Rekod/Buku Lejar Kutipan.
Memproses bayaran balik wang cagaran.
UNIT TEKNOLOGI MAKLUMAT
Menguruskan dan menyelenggara peralatan berkaitan dengan ICT.
Menguruskan dan mengemaskini laman web jabatan.
PERKHIDMATAN
PERKHIDMATAN
PAUTAN PANTAS