Frequently Asked Question - PDT Teluk Intan
Top Header Teluk Intan Content en
![]() |
Tel: 05 622 1766 Fax: 05 621 5166 |
![]() |
pdthilirperak@perak.gov.my |
HILIR PERAK DISTRICT AND LAND OFFICE
Menu Teluk Intan 3rd Level Content enHome
Breadcrumb
Soalan Lazim
FREQUENTLY ASKED QUESTION
Sebarang Pertanyaan Hubungi Kami
Sebarang pertanyaan atau aduan awam mengenai Pentadbiran Tanah mohon di ajukan melalui
Sistem Aduan Awam (e-Aduan) atau hubungi kami di talian 05 622 1766/ 05 622 1480/ 05 622 1562
Sebarang maklumbalas atau komen yang berkaitan dengan ketidakfungsian PORTAL RASMI atau isi-isu lain
yang berkaitan dengan agensi mohon di ajukan di Maklumbalas/Komen atau emel kepada
pdthilirperak[at]perak.gov.my
Pejabat Daerah Dan Tanah Hilir Perak,
Jalan Changkat Jong,
36000 Teluk Intan
Perak Darul Ridzuan.
Telefon: 05 622 1766/ 05 622 1480/ 05 622 1562
Fax: 05 621 5166
Pembangunan Tanah
Jawapan: Tidak. Pemohon mestilah mendapatkan perlanjutan tempoh Perintah Pembangunan sebelum mengemukakan permohonan pembangunan tanah di Jabatan ini.
Pengurusan Tanah
Jawapan: Boleh merayu melanjutkan tempoh bayaran dengan syarat hanya akan diberi pertimbangan jika permohonan di kemukakan sebelum tempoh tarikh Borang 5A luput. Permohonan dianggap terbatal jika 5A tidak dijelaskan dan rayuan tidak dikemukakan dalam tempoh tersebut. Jika masih berminat,pemohon perlu mengemukakan permohonan baru (Borang Jadual 1) untuk diberi pertimbangan semula.
Jawapan: Sebenarnya tiada istilah lanjut tempoh dalam undang-undang tanah .Proses yang ada hanya dengan membuat penyerahan balik dibawah Seksyen 197 Kanun Tanah Negara dan memohon untuk diberimilik semula di bawah Seksyen 42 (1) (a) KTN dimana tempoh pajakannya ditentukan oleh Pihak Berkuasa Negeri (PBN).
Jawapan: Bagi tanah milik yang telah luput tempoh pajakan, permohonan baru ( menggunakan Borang Jadual 1) perlu dikemukakan ke Pejabat Tanah di daerah dimana tanah tersebut berada untuk diberi pertimbangan semula.
Jawapan: Sesiapa sahaja yang dinyatakan di bawah Seksyen 43 Kanun Tanah Negara(KTN) boleh memohon dan dipertimbangankan. Walaubagaimanapun, keutamaan akan diberi kepada waris-waris pemilik asal, jika ada permohonan.
Pusaka Kecil
Jawapan: Ruangan penyaksian tidak perlu dilengkapkan sekiranya terdapat cop mohor syarikat pada borang suratcara.
Pengambilan Tanah
Jawapan: Penahanan pampasan sebanyak itu 25% akan dibuat sekiranya ada bantahan daripada pihak yang memohon pengambilan untuk projek tersebut. Contohnya bagi projek lebuhraya, kalau ada bantahan daripada LLM, pembayaran pampasan akan ditahan sebanyak 25% .
Bahagian Pembangunan Luar Bandar
Jawapan: Tidak boleh. Kontraktor tersebut hendaklah mendaftar sebagai Kontraktor Daerah KHilir Perak terlebih dahulu sebelum dibenarkan membeli sebutharga.
Soalan Lain
Jawapan: Boleh merayu melanjutkan tempoh bayaran dengan syarat hanya akan diberi pertimbangan jika permohonan dikemukakan sebelum tempoh tarikh Borang 5A luput. Permohonan dianggap terbatal jika 5A tidak dijelaskan dan rayuan tidak dikemukakan dalam tempoh tersebut. Jika masih berminat, pemohon perlu mengemukakan permohonan baru (Borang Jadual 1) untuk diberi pertimbangan semula.
Jawapan: Sebenarnya tiada istilah lanjut tempoh dalam undang-undang tanah. Proses yang ada hanya dengan membuat penyerahan balik di bawah Seksyen 197 Kanun Tanah Negara dan memohon untuk diberimilik semula di bawah Seksyen 42 (1) (a) KTN dimana tempoh pajakannya ditentukan oleh Pihak Berkuasa Negeri (PBN).
Jawapan: Borang Suratcara hanya boleh dilengkapkan dengan menggunakan dakwat hitam atau bertaip.
Jawapan: Cukai Tanah boleh dibayar di kaunter Hasil Pejabat Daerah dan Tanah, semua Pejabat Pos serta secara online melalui e-Bayaran.
Jawapan: Borang - borang untuk urusan tanah boleh didapati di Kaunter Pejabat Daerah dan Tanah serta boleh dimuat turun di sini.
Jawapan: Ya. Kaunter untuk urusan pembayaran cukai tanah dibuka pada waktu rehat bagi memudahkan orang ramai membayar cukai tanah. Waktu urusan kaunter Hasil adalah seperti berikut :