District Administrative - PDT Kampong Gajah
![]() |
Tel: 05 631 3133 Fax: 05 631 1863 |
![]() |
pdtkgajah@perak.gov.my |
HOME
KAMPONG GAJAH DISTRICT AND LAND OFFICE
DISTRICT ADMINISTRATIVE
Khidmat Pengurusan
Pentadbiran Am dan Kewangan
-
- Menyediakan anggaran belanjawan dan segala laporan kewangan.
Fungsi Bahagian Pentadbiran Dan Kewangan
-
- Melaksanakan kerja-kerja berkaitan pentadbiran am dan kewangan.
- Kutipan bayaran ansuran rumah awam kerajaan.
- Kutipan duit bagi pelbagai suratcara.
- Kutipan bayaran sewa bangunan kediaman kerajaan.
- Melaksanakan dan menyelaras majlis rasmi di peringkat daerah kecil.
Unit Kewangan
-
- Bekalan dan Perkhidmatan dibayar dan dijelaskan kepada pembekal mengikut peraturan dalam arahan perbendaharaan.
- Menguruskan hal-hal kewangan dan pentadbiran pejabat.
- Mewujudkan kakitangan yang berdisiplin, memupuk semangat kerjasama dan persefahaman di dalam serta di luar organisasi.
- Merancang dan mengatur latihan bagi keseluruhan kakitangan untuk meningkatkan prestasi perkhidmatan dan kecekapan.
- Menentukan semua bil-bil.
- Melaksanakan program yang berkaitan dengan kutipan Ansuran Rumah Awam, Penyata Hasil Am dan Bayaran Pencen Bekas Perajurit.
- Memproses dan menentukan semua bayaran gaji, elaun-elaun dan lain-lain tuntutan yang layak dituntut dan diterima dalam tempoh yang ditetapkan.
Unit Pentadbiran Am
-
- Mengawal perbelanjaan dan peruntukan serta menjawab segala teguran daripada pihak AUDIT, Perbendaharaan, Y.B Kewangan Negeri, dan lain-lain.
Unit Perkhidmatan
-
- Memproses Permohonan Lesen seperti Lesen Menduduki Sementara dan Lesen Permit Bahan Batu .
- Sebagai Urusetia perayaan-perayaan Daerah & Negeri.
- Memproses Permohonan Lesen Hiburan.
- Mengurus sambutan bagi majlis Rasmi Kerjaan Peringkat Negeri dan Daerah serta Lawatan Rasmi DiRaja dan Orang-Orang Kenamaan.
- Mengurus dan memproses surat-menyurat dan fail.
Unit Hasil
-
- Mengurus segala hal ehwal perjawatan, persaraan, peperiksaan, kursus, cuti, tatatertib, latihan dalam perkhidmatan dan lain-lain yang berkaitan.
Unit Teknologi Maklumat
-
- Menerima bayaran serta mengeluarkan lesen/resit mengikut jenis aktiviti.
- Menerima dan mengutip ansuran Rancangan Perumahan Awam.
- Mengemaskini Rekod/Buku Lejar Kutipan.
- Memproses bayaran balik wang cagaran.
-
- Menguruskan dan menyelenggara peralatan berkaitan dengan ICT.
- Menguruskan dan mengemaskini laman web jabatan.
SERVICES