District Administration - PDT Ipoh
![]() |
Tel: 05 527 5875 / 5811 Fax: 05 527 5706 |
![]() |
pdtipoh[at]perak.gov.my |
HOME
KINTA, IPOH DISTRICT AND LAND OFFICE
DISTRICT ADMINISTRATION
BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN
-
Pentadbiran
- Melaksanakan kerja-kerja berkaitan pentadbiran am dan kewangan.
- Melaksanakan dan menyelaras majlis rasmi di peringkat daerah kecil.
- Mewujudkan kakitangan yang berdisiplin, memupuk semangat kerjasama dan persefahaman di dalam serta di luar organisasi.
-
Perkhidmatan
- Mengurus segala hal ehwal perjawatan, persaraan, peperiksaan, kursus, cuti, tatatertib, latihan dalam perkhidmatan dan lain-lain yang berkaitan.
- Merancang dan mengatur latihan bagi keseluruhan kakitangan untuk meningkatkan prestasi perkhidmatan dan kecekapan.
-
Kewangan
- Bekalan dan Perkhidmatan dibayar dan dijelaskan kepada pembekal mengikut peraturan dalam arahan perbendaharaan.
- Menguruskan hal-hal kewangan dan pentadbiran pejabat.
- Menentukan semua bil-bil.
- Memproses dan menentukan semua bayaran gaji, elaun-elaun dan lain-lain tuntutan yang layak dituntut dan diterima dalam tempoh yang ditetapkan.
- Mengemaskini Rekod/Buku Lejar Kutipan.
- Memproses bayaran balik wang cagaran.
-
Pengurusan Mukim
- Menyelaras pentadbiran mukim bagi memastikan dasar-dasar kerajaan dilaksanakan.
- Memabantu mengurus projek-projek pembangunan di mukim bagi memastikan kesejahteraan rakyat.
- Membantu mengurus pembangunan modal insan bagi melahirkan komuniti berilmu, bertakwa dan semangat kenegaraan.
- Membantu mengurus kebajikan masyarakat bagi mencapai kemiskinan sifar.
- Membantu peningkatan sosio-ekonomi penduduk kampung bagi pemangkin pertumbuhan ekonomi.
- Membantu hal ehwal keselamatan dan kesihatan bagi kesejahteraan rakyat.
SERVICES
QUICK LINKS