Client's Charter - PDT Bagan Datuk
![]() |
Tel: 05 646 6405 |
![]() |
pdtbagandatuk[at]perak.gov.my |
HOME
BAGAN DATUK DISTRICT AND LAND OFFICE
CLIENT'S CHARTER
Management Service Division
-
Memberi jawapan dalam masa 14 hari ke atas setiap aduan yang dikemukakan oleh orang ramai.
-
Menyediakan dan memproses baucar bayaran kepada pembekal/kontraktor dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja daripada tarikh tuntutan yang telah lengkap diterima.
-
Menyelesaikan permohonan semua lesen hiburan awam, pusat hiburan keluarga dan eksais di dalam tempoh 4 minggu.
-
Menyediakan dokumen perkhidmatan dan pengesahan perjawatan di mana semua dokumen yang lengkap akan dikemukakan kepada Bahagian Pengurusan Sumber Manusia SUK Perak di dalam tempoh 7 hari bekerja setelah memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan.
Rural Development Division
-
Mengadakan Mesyuarat Jawatankuasa Tindakan Daerah (JKTD) secara berkala setiap bulan.
-
Menyediakan minit-minit mesyuarat utama yang dikendalikan oleh PLB dengan lengkap, tepat dan diedarkan dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja.
-
Menyelaras program-program pembasmian kemiskinan melalui Mesyuarat Jawatankuasa Focus Group Daerah (FGD) setiap bulan.
-
Menyelaras projek-projek pembangunan daerah pada setiap tahun.
-
Mengadakan Mesyuarat Jawatankuasa Khas menimbang dan menyetujui terima sebutharga daerah setiap bulan (mengikut keperluan) atau bagi kes-kes segera dalam tempoh tiga (3) hari bekerja selepas menerima kertas perakuan.
-
Menyediakan perincian kerja dalam tempoh tiga (3) hari bekerja selepas lawatan tapak.
-
Mengesahkan projek siap dalam tempoh tiga (3) hari bekerja selepas tuntutan lengkap diterima.
-
Menyediakan baucar bayaran peruntukan (perkhidmatan pembekal / kontraktor) dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja daripada tarikh tuntutan lengkap diterima.
-
Memberi jawapan dalam masa empat belas (14) hari ke atas setiap aduan yang dikemukakan oleh orang ramai.
Land Management Division (Registration & Revenue Unit )
-
Memastikan bil – bil cukai tanah dihantar kepada pemilik tanah sebelum 1 Januari setiap tahun.
-
Mendaftarkan hakmilik sementara tanah.
-
Mendaftarkan perserahan urusniaga dan bukan urusniaga dalam tempoh 24 jam bagi setiap satu perserahan
-
Mengeluarkan sijil carian rasmi dalam tempoh satu (1) hari bekerja bagi setiap satu sijil.
-
Memproses permohonan Pihak Berkuasa Negeri untuk pindahmilik / gadaian dalam tempoh empat belas (14) hari.
Land Management Division(Disposal & Land Development Unit )
-
Memproses permohonan pemberimilikan tanah kerajaan dalam tempoh 12 bulan.
-
Memproses permohonan lanjut tempoh pajakan dalam tempoh 9 bulan.
-
Memproses permohonan Lesen Pendudukan Sementara (LPS) dalam tempoh 9 bulan.
-
Memproses permohonan permit bahan batuan dalam tempoh 1 bulan.
-
Memproses permohonan perizaban tanah kerajaan dalam tempoh 12 bulan.
-
Memproses permohonan skim perumahan/industri di atas tanah kerajaan dalam tempoh 12 bulan.
Enforcement & Technical Division
-
Menjalankan sisatan tanah bersama pelanggan dalam tempoh empat belas (14) hari setelah menerima fail pelanggan.
-
Menyediakan permohonan ukur bagi tujuan pengeluaran milik kekal dalam tempoh tujuh (7) hari.
-
Mengambil tindakan asas aduan-aduan orang ramai berkaitan pencerobohan tanah kerajaan dan pemindahan bahan batu tanpa izin dengan serta merta.
-
Menyelesaikan pertikaian sempadan tanah dengan segera.
-
Memberi khidmat nasihat berhubung perundangan tanah dengan segera.
-
Membantu pelanggan mendapatkan keterangan hakmilik dengan serta-merta.
-
Membantu pelanggan bagi urusan pembelian tanah dengan serta merta.